مناسب ترین کتاب برای آمادگی آزمون تیزهوشان چه کتابی است؟

کتابهای زیادی با عنوان منابع آزمون تیزهوشان منتشر شده است. بسیاری از این کتب، فقط با سخت نشان دادن سطح آزمون تیزهوشان و انباشتی از مطالب اضافی سعی در فروش کتاب دارند. مثلا اگر نگاهی به کتاب کاهه پلاس بنیدازید. با یک مرور نکات آن می بینید بسیاری از مطالب مربوط به پایه دهم و یازدهم است و به هیچ عنوان تستی از آنها در آزمونهای تیزهوشان آورده نشده است. البته این موضوع در مبحث احتمال برای اکثر کتابها از جمله مرشد و تیزهوشان خیلی سبز نیز دیده می شود. 

دام دشوار نشان دادن آزمون تیزهوشان با ارائه مطالب اضافی

آوردن فرمولهای اضافی جز سردرگمی چیزی برای دانش آموز به همراه ندارد.

کتب تیزهوشان

از کجا بدونم مطالب کتاب مناسب هست یا نه؟

برای تشخیص این که آیا فرمول یا مطلبی اضافه است کافی است سری به کتاب تکمیلی سمپاد بزنید. اگر مطالبی حتی در این کتاب هم آورده نشده است چه لزومی دارد شما آن را بیاموزید؟

با همین سوال ساده شما بخش عمده ای از تستهای غیر ضروری کتب موجود در بازار را حذف خواهید کرد.

 نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود سطح دانش آموز برای انتخاب کتاب است. مثلا کتاب ریاضی مرشد از انتشارات مبتکران کتابی با تعداد سوالات زیاد از منابع مختلف المپیاد، کنکور، آزمونهای ورودی، تستهای تالیفی و ... است. سطح این کتاب بالاست. بیشتر به درد دانش آموزان بسیار قوی که فقط دوست دارند بیشتر بدانند می خورد تا به درد کسی که می خواهد برای آزمون تیزهوشان آماده شود!

کتاب جویا مجد کامل هم کتاب خوبی است اما برای دانش آموزان متوسط تا کمی بالاتر از متوسط و به نظر می رسد نیاز به یک منبع تکمیلی دارد.

در بین کتب موجود، کتاب ایکیوسان از انتشارات لوح برتر به نظرم کتاب مفیدتری است. چون تستهای آزمونهای چندسال اخیر را به صورت مجزا و جامع با پاسخ تشریحی در انتهای کتاب قرار داده است. یک نرم افزار آزمون ساز دارد. که می تواند مکمل خوبی برای تست زنی در هر فصل باشد. قیمت آن نیز نسبت به بسیاری از کتب موجود در بازار بسیار مناسب تر است. فقط در بخش تستهای هر فصل تعدادی از تستهایی که به عنوان تست شبیه سازی شده آزمون های تیزهوشان ارائه شده اند عملا هیچ شباهتی با تستهای آن سال ندارد.

کتابهای کانون هم کتابهای خوبی هستند. اما معمولا پاسخنامه این کتب چنگی به دل نمی زند. فقط بانک سوال مناسبی هستند.

کتاب کامل طلایی هم کتاب خوبی است که از سطح مبتدی تا تیزهوشان را هدف قرار داده است. اما اشکالات تایپی آن کم نیست! در بخش تکمیلی آن هم معمولا فرمولهای اضافی و بعضا زاید دیده می شود. تعداد تستهای آن کم است.

شما هم اگر از کتابی استفاده کرده اید خوشحال می شم نظرتون را برای استفاده سایر دوستان در زیر این پست قرار بدید.